måndag 14 mars 2011

Mandag i Pozzalo

I dag var det mandag, og det betød jo, at vi ikke bare kunne dase hele dagen, men det var sådan vi startede. Jeg i en solseng (dog med tæppe)  læsende en deckare (svensk krimi) og Michael med krydsord på terrassen. Elliot tog en lur efter dagens første gåtur.. Det er jo ret trættende at vågne kl. 6, når man kun er 5 måneder. 
Alore. Dagens mål var at besøge nabobyen Pozzalo, så der kørte vi ind ad diverse omveje, og fandt til slut ned til standpromenaden.




Pozzalo er med sine ca. 18.000 indbyggere en noget større by end vores. Og der ser også ud til at ske noget mere, når det er højsæson - med barer og cafeer overalt. Det meste så dog ret ramponeret ud, men det matcher meget godt vores by, som nu faktisk er ved at blive gjort forårsklar mange steder. Hus- og restaurantejere maler, brænder gammle plankeværk og skovler enorme sandbunker væk, som vind og hav har båret med ind over hele byen i løbet af efteråret og vinteren. 


...nogle af dem var dog ret sliddte


I Pozzalo havde de flere fine huse
Blæsevejr er også isvejr 
Ventoso er dagens ord, der betyder blæsende (il vento er vind). Som jeg har nævnt tidligere er det jo et surfparadis hernede, og en af årsagerne til det, er den gode (lidt for kraftige!) vind. Det mærkede vi også i dag, hvor vi mens vi gik langs stranden og så på de fine bølger også kunde følge flere kitesurfers langt ude på havet. Sejt. Jeg vil være med! Men jeg må vente lidt til vejret er lidt roligere. Jeg har snakket med et par surfere, som fortalte om en skole i Pozzalo. Vi fandt dog ingen i dag - det må blive en anden dag. Vi har jo god tid. Må dog indrømme, at jeg ærgrer mig over ikke at have medbragt min (uanvendte) våddragt og (uanvendte) svømmevest fra Sverige. Det er jo nu, jeg endelig skal bruge det. Jeg har bare min våddragt-top med, som jeg købte sidste år, hvor maven var for stor til at passe den. Det bliver godt, når vejret bliver til den slags leg. 



Selvom det ikke var badevejr i dag, var det dog fint nok til is. Især fordi vi fandt et super godt gelateria, hvor man blev helt høj af bare at se alle de fantastiske varianter, de havde. Den bedste var deres special Gelato di Sicilia med mandler og nødder, men Tiramisuen var en stærk konkurrent. Nu har vi bestemt fået en anledning til at komme tilbage til Pozzalo! Det gav også lidt ekstra til stemningen, da der kom en mand ind i forretningen for at aflevere fire kasser knaldgule citroner, som sikkert skulle bruges til en læskende sorbet.




Semiturister
Det, som man skulle se som turist var vidst en borg, men vi har jo lært at mandag er lukkedag, så vi nøjedes med den kommunale park med fabelagtige gummitræer. Bliver lige imponeret hver gang, jeg ser et sådant enormt træ, som ligner en dinosaur, som står på hovedet. Vildt. Især, når man tænker på vores tidligere lille, klene gummitræ, som blev mere usselt for hver flytning og som gav op i Malmö. Der gik dens trægrænse.     




Soda man bliver stærk af
Så var det tid for supermercato - vi fandt et stort et, som så meget Metro-agtigt ud, så vi måtte lige forhøre os om vi også måtte handle der som ikke-grossister. "Si, si - anche normale". Det var dog ikke så meget vi skulle have - vi skal nemlig (lidt modvilligt) på marked igen imorgen. Det er den tysk-italienske hausfrau, der vil vise os markedet i hendes by, Scicli [sjikli]. På lørdag har hun desuden insisteret på, at vi skal hjem til hende og ud og se noget byfest med heste-optog, hvis vi har opfattet det korrekt. Spændende.


Det vigtigste, vi skulle handle var drikkevarer - deriblandt nogle, som kunne bruges som håndvægte (skal jo ikke blive helt slap, bare fordi jeg ikke kan gå i fitness. Har stadig 7,5- 8 kg baby, der skal bæres på). Så det blev disse spændende Sanpellegrino, som smagte mere giftigt, end de så ud - og som derfor (i hvertfald cola-varianten) hurtigt blev doneret til kloaken. Så skal de fyldes med sand og så er det workout. I dag blev det til 4 km løb for hele med familien. Så dejligt, at her ikke er overfyldt med turister, så man kan løbe overalt med hund og barnevogn.


Jeg glemte at skrive, at lige uden for supermarkedet mødte vi en stor fåreflok med to hyrder. Den ene havde en huns som hjælper og den anden havde en bil. Så luftede de så lidt får på en gammel industrigrund. Smart;-)




Elliot mangler en golfdommer
Nå, nu afbrød Michael lige mine skriblerier. Han ligger på il divano - og sover. M: "Kan man få en golfdommer?" K: "Hvad?". M: "Kan man ikke få en golfdommer?"  , "jo, det kan du sikkert. Hvad skal du bruge sådan en til?" M: "Til sommer". K: "Til hvad?". M:"Mangler han ikke sådan en?" K:"Hvem?" M: "Den lille, Elliot. Mangler han ikke sådan en?" K:"Til hvad?" M: "Så han ikke fryser." Og jo, det er sandt. Vi har meget grej til E, men ikke en golfdommer... Måske er det en anden måde at sige, at det nu er sengetid nu;).   

4 kommentarer:

  1. Hej Klinte.
    Hvor er det hyggeligt at følge jer her på bloggen. Og hvor må det være skønt at være på tur i det Italienske :-) Det ville jeg nu gerne et par måneder...
    Velkommen til blog-land. Tag endelig et kig forbi min blog hvis du lyster.
    Knus sarahbrink.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Vad i helskotta är en golfdommer? Jag ser lille Elliot framför mig nedstoppad i en golfbag, en sån på hjul. Eller med små rutiga byxor. Vad är det han mangler?
    Vad härligt med glass, det låter precis som min favoritglass som jag alltig gör hemma, med nötter och mandel. Yummie!

    SvaraRadera
  3. Dejligt, Sarah - ja, har faktisk tidligere været inde og smugkigge på din blogg. Super fin. Du har jo været igang i 5 år snart. Vildt! Jeg er stadig novice.

    - och ja, Em. Det är ovisst hur Micke tänkte att en golfdommare skulle göra att E inte hade det för kallt.. då han vaknade på riktigt kom han ihåg det med golfdommaren, men inte slutet på pratstunden. Mening saknas fortfarande.

    SvaraRadera
  4. Jaså en GOLFDOMARE! Ja, men det måste kanske varje bebis ha? Vi får väl titta på det när ni kommer hem igen :)

    SvaraRadera